E T U S I V U Y H D I S T Y S S A F A R I A S I A A F O O R U M I G A L L E R I A

S A F A R I T Y Y P I T A U T O N   P A R A N T E L U S A F A R I V A R U S T E E T S A F A R I L L A

Ajotapahtumia kutsutaan yleensä safareiksi ja seuraavassa lyhyesti eri safarityypeistä.

Vakioautosafarit:

Nimensä mukaisesti vakiokuntoisia autoja silmällä pitäen suunniteltuja reittejä, sopivat yleensä myös aloittelijoille. Vaikka reitit onkin valittu helpoimman kaavan mukaan, on silti syytä pitää mielessä että pohja- ym kosketuksia saattaa ilmetä joten ehkä se näteillä astinlaudoilla ja 17” aluvanteilla varustettu korttelinkiertomaasturi kannattaa jättää kotiin. Samaan paikkaan voi jättää Honda CR-V:t, Kia Sportaget ja muut sellaiset. Kieli poskessa voisi ehkä yleistää että jos autosi mallinimi on ollut käytössä jo 80 luvulla ja siinä on neliveto niin se edes yrittää olla maasturi ja sillä voi lähteä vakioautosafarille edellämainitut kosketusvaarat huomioiden :-)

'Tavallinen' safari:

Näissä reitit suunnitellaan yleensä jo vähän rakennetummille autoille, tapahtumailmoituksesta selviää tarkemmin minkälainen meininki on kyseessä. Parin-kolmen tuuman korotus ja suurimmat muutoskatsastettavissa olevat renkaat takaavat homman sujumisen useimmissa tällaisissa tapahtumissa.

Tarkempi kuvaus molempien edellämainittujen tapahtumien etenemisestä safarilla -linkistä.

Venäjän safarit:

Venäjästä loistomestan tähän hommaan tekee reittivalintojen vapaus ja monipuolisuus. Suomessahan ei juuri parane tieltä poistua kuin sovituissa paikoissa, mutta Venäjällä voi ajaa käytännössä missä vaan. Useimmiten homma menee niin että katsellaan vanhoista kartoista teitä joita ei ole käytetty ehkä vuosikymmeniin ja sitten mennään sinne ja katsotaan mitä tapahtuu ja mihin päädytään. Normaalin safarivarustuksen lisäksi on tietysti oltava majoitus- ja ruokailutarpeisto, kattava valikoima työkaluja ja tarvikkeita sekä mahdollisuuksien mukaan varaosia. Näidenkin reissujen yhteydessä safari-ilmoituksessa yleensä kerrotaan millaista menoa on luvassa ja vastauksia seurailemalla näkee millaista kalustoa on lähdössä. Tällaista reissua kokemattoman mielessä pyörii vain kauhukertomukset miten kaikki hajosi ja vinssattiin 3 päivää putkeen ja ryypättiin 247, mutta porukasta se vain on kiinni mitä siellä touhuillaan.

Asvalttisafarit:

Venäjän safari vakioautoreiteillä.