E T U S I V U Y H D I S T Y S S A F A R I A S I A A F O O R U M I G A L L E R I A

S A F A R I T Y Y P I T A U T O N   P A R A N T E L U S A F A R I V A R U S T E E T S A F A R I L L A

Vakioautosafareita lukuunottamatta autoja on syytä parannella sieltä sun täältä 'keskivertosuorituskyvyn' saavuttamiseksi, ja yleensä tärkeimpinä parannuksina autoon pidetään seuraavia:

Kunnolliset hinauspisteet edessä ja takana.

Karkeakuvioiset renkaat. Laittamalla Googlen kuvahakuun "offroad tire" saa käsityksen tästä. Useimppin tarkoituksiin sopiva kompromissi tie- ja maastokäytön välillä löytyy kun jättää ne eniten henkilöauton rengaskuviota muistuttavat sekä kaikista karskeimmat kuviot kauppaan.

Korotettu jousitus. 2 tuumaa onnistuu tehdastekoisilla jousisarjoilla useimpiin autoihin, ei maksa mansikoita eikä yleensä vaadi muita muutoksia mutta parantaa suorituksia huomattavasti. Enemmän korottavia sarjojakin löytyy moniin vehkeisiin mutta ne vaativat usein myös muutoksia iskareihin, jarruletkuihin ym.

Tankin panssarointi allekirjoittaneen autossa

Muita yleisiä lisavarusteluja (allekirjoittaneen kokemusten perusteella tärkeysjärjestyksessä):

Panssarointi suojaamaan arkoja paikkoja auton alustassa. Tärkeimmät suojattavat kohteet yleensä voimansiirto ja polttoainetankki.

Vinssi itsensä ja muiden avustamiseen. Vinssillisen auton varusteisiin kuuluu myös puunsuojaliina jota käytetään nimensä mukaisesti suojaamaan puustoa jos vinssauspisteenä käytetään puuta.

Palkki- tms puskurit jotka kestävät törttöilyä ja mahdollistavat maastotunkilla tunkkaamisen.

Helmapalkit suojaamaan helmoja kivikoissa. Mahdollistavat myös maastotunkilla tunkkaamisen.

Työvaloja pimeässä temuamiseen.

Oikean kokoinen vararengas. Mikäli vararengas on eri kokoinen kuin auton muut renkaat, sitä ei voida käyttää akselilla jossa on joku ei-kytkettävä tasauspyörästön lukitus kuten esimerkiksi kitkalukko.

Tässä ei suinkaan ole kuin pintaraapaisu olemassa olevista varusteista, mutta listan ulkopuollelle jätetyt kamat ovat yleensä jo pidemmälle ehtineiden harrastajien juttuja joten niistä ei liene tarpeen tässä kirjoittaa enempiä.